Content marketing – czym jest, czym nie jest?

Wokół definicji content marketingu, czyli marketingu treści, jest wciąż wiele mitów i niedomówień. Mimo że ta forma promocji jest bardzo popularna już od przynajmniej kilku lat, to wciąż pojęcie „content” bywa dość mgliste. Według najprostszego ujęcia, content marketingiem nazywamy wszystkie działania w Internecie, które mają na celu promowanie firmy poprzez publikowanie artykułów, zdjęć czy filmów, które poruszają w merytoryczny sposób jakieś zagadnienie, problem. Na tym jednak się nie kończy, ponieważ nie wszystko co jest publikowane, jest przecież content marketingiem. Jak zatem odróżnić go od zwykłych treści reklamowych, ofertowych? O tym dowiemy się w tym artykule.

brandceo2

Content marketing a szacunek do odbiorcy

Klasyczny przekaz reklamowy brzmi: mamy super produkt, więc musisz go kupić. Klasyczny przekaz marketingowy brzmi: mógłbyś skorzystać na naszej usłudze, czy chcesz dowiedzieć się więcej? Dwa z pozoru podobne zdania, jednak diametralnie różne. Co je wyróżnia? Szacunek do odbiorcy, czyli potencjalnego klienta!

W content marketingu to klient jest w centrum zainteresowania. Wiedzą o tym doskonale wszelkie agencje marketingowe, które prowadzą działania dla firm i widzą korelacje pomiędzy stawianiem klienta w centrum, a długofalowymi efektami takich kampanii (więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj). Skąd się to bierze? Obecny odbiorca jest już uodporniony na przekaz reklamowy i ma go zwyczajnie dosyć. Lubi być traktowany z należną mu godnością, zatem wymaga od firm, by dostarczały mu rzetelnych i ciekawych informacji, a nie przekłamanych ofert handlowych. Wystarczy spojrzeć na największe marki, takie jak np. RedBull czy CocaCola – nie piszą one o tym, jak wspaniałe są ich produkty, a tworzą jakąś ogólną jakość i filozofię. Sponsorują liczne przedsięwzięcia, a ich kampanie marketingowe oparte są na wartościach, które wyznają. I taka forma promocji ma dzisiaj największe powodzenia.

Plan i strategia

Content marketing od pojedynczych działań contentowych i reklamowych odróżnia jego kompleksowość i planowość. Musi być on nastawiony na konkretne cele i konsekwentnie realizowany. Chodzi tu o zasadę „4xP”, czyli Plan, Produkcja, Publikacja i Promocja.

Plan, to po prostu ułożenie kompleksowej strategii – co publikujemy, gdzie, dlaczego i w jakiej ilości/odstępie czasu. Plan najlepiej ułożyć etap po etapie i w 100% realizować pierwszy, a dopiero potem brać się za kolejny. Planowanie to po prostu rozłożenie całej kampanii na czynniki pierwsze i jak najlepsza realizacja kolejnych etapów. Bardzo ważne jest, aby w strategii zawsze uwzględnić research i analizę danych – dobra kampania musi na te dwa elementy nałożyć szczególny nacisk.

Produkcja, czyli po prostu tworzenie treści (contentu). Jeżeli nastawiamy się na content pisany (artykuły, poradniki), musimy mieć wprawnego copywritera, który wie jak pisze się teksty marketingowe. Podobnie jest z treścią graficzną – doświadczony grafik musi wiedzieć, co gdzie i dlaczego się umieszcza. Produkcja to etap, w którym wyjątkowo liczy się jakość, ponieważ to od jakości treści będzie zależeć jego odbiór.

Publikacja jest szalenie istotnym elementem kampanii contentowych, gdyż im bardziej zaufaną platformę wydawniczą wybierzemy, tym lepszy będzie efekt marketingowy. Istnieje wiele serwisów, portali i blogów, jednak nie wszystkie będą atrakcyjne z perspektywy odbiorcy. Niektóre źle się kojarzą, albo mają niski współczynnik UU (Unikalnych Użytkowników w skali miesiąca). Nie chodzi oczywiście o to, by na początek wydawać tysiące złotych na najpopularniejsze serwisy w Polsce. Idąc tym tokiem myślenia, na content marketing pozwolić mogliby sobie tylko nieliczni, a przecież tak nie jest. Zawsze zaczyna się od niewielkich serwisów, jednak dbajmy o to, by były one dobrej jakości!

Ostatnim krokiem jest promocja, czyli docieranie do internautów z naszym contentem przy pomocy płatnych reklam. Pamiętajmy jednak, że marketing to nie reklama, zatem formy reklamowe powinny być w podobnym tonie co sam przekaz treści – subtelne i ze smakiem. Promując swój content przez Google AdWords czy treści sponsorowane, powinniśmy zawsze mieć na uwadze przede wszystkim interes konsumenta, a nie nasz własny.

Sukces content marketingu to sukces klienta

Prawdziwy content marketing to odpowiednio zaplanowana kampania, która przede wszystkim ma służyć odbiorcy, a nie nadawcy. Nieważne jak nazwiemy nasze działania z obszaru promocji i jakich użyjemy środków, to content marketing zawsze będzie wyróżniał się swoją jakością i szacunkiem do odbiorcy. Nie bez powodu jest on nastawiony na efekt długofalowy, a nie na pojedyncze sukcesy. Marketing, a w szczególności content marketing, to budowanie zaufania, a nie da się zrobić tego przy pomocy pojedynczego bannera czy landing page’a. Jakość, regularność i styl – zawsze kierujmy się tymi wartościami tworząc kampanie contentowe, a z całą pewnością włożony w nie wysyłek się zwróci. Udowadniają to nie tylko statystyki, ale także sami przedsiębiorcy, którzy od kilku lat korzystają z marketingu treści jako podstawowej formy promowania swoich usług.

 

Październik 9th, 2016 Wpisał •